Revitalizarea patrimoniului feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș

Semmeringul Bănățean

Asociația Euroland Banat împreună cu Primăria și Consiliul Local Oravița invită autoritățile locale situate de-a lungul tronsoanelor de cale ferată având punctul central la Oravița, pe cele din zona limitrofă, inclusiv din Clisură, autoritățile județene, structurile CFR, ministere, parlamentari, instituții de cultură și educaționale, societate civilă, istorici, cercetători, arhitecți la masa rotundă cu tema Revitalizarea patrimoniului feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș. Întâlnirea va avea loc la Casa de Cultură George Motoia Craiu din Oravița, joi, 17 februarie 2022, cu începere de la ora 9.30.

„Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric, pe cei care consideră că acest patrimoniu reprezintă o resursă a comunităților, a regiunii, o bogăție care poate și trebuie salvată, un tezaur ce trebuie restaurat și pus în valoare în scop turistic, cultural etc. pentru binele comun și pentru generațiile care vor urma. Ne dorim ca împreună să găsim soluții, de a ne implica și a revitaliza aceste căi ferate istorice, adevărate embleme ale patrimoniului cultural-industrial bănățean, național și regional transfrontalier“, a transmis Andrei Szabo, președintele Asociației Euroland.

Masa rotundă oferă o platformă de discuții, schimb de idei, propuneri și dezbateri celor care apreciază moștenirea culturală, patrimoniul arhitectural, industrial și, în special, cel feroviar pe care regiunea îl are. Pe de o parte, scopul întâlnirii este cel de a informa și sensibiliza comunitatea asupra riscului pe care indiferența îl naște în ceea ce privește prezervarea acestui patrimoniu feroviar. Pe de altă parte, reuniunea este o chemare la acțiune a actorilor locali, regionali și naționali pentru găsirea unor soluții pentru restaurarea și revitalizarea acestor tronsoane istorice de cale ferată și asumarea unor angajamente punctuale: Oravița-Berzovia, Oravița-Anina, Oravița-Iam și Iam-Baziaș (prin refacerea, într-un pas viitor, alături de partenerii sârbi, a conexiunii prin Jesonovo-Biserica Albă-Vracev Gaj).

Valoare istorică deosebită

Calea ferată Oraviţa – Iam – Biserica Albă – Baziaş (62,5 km), supranumită Linia cărbunelui (Kohlenbahn) a fost construită de administraţia austriacă între 1847-1854, fiind cea mai veche cale ferată de pe teritoriul actual al României. Situl „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina” (cod LMI CS-II-s-A-10949) prezintă componente de artă inginerească şi arhitectură de o valoare excepţională. De o importanță și valoare deosebită pentru zonă este și tronsonul de cale ferată Oravița-Berzovia.

„Considerăm că refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și regiune, pentru toate aceste localități care ar putea cunoaște o renaștere economică, socială, culturală, turistică etc. Corelată cu proiectul căii ferate Timișoara-Reșița dar și cu modernizarea/refacerea altor căi ferate deteriorate, abandonate sau dezafectate, proiectul generic “Căi ferate romantice” din cadrul programului ”Patrimoniul cultural, industrial și feroviar” inițiate de Euroland Banat, își propune să readucă Banatul istoric pe harta europeană a căilor ferate“, a mai adăugat Szabo.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + seventeen =