Religia medicamentului

Religia medicamentului

De ani de zile, în România se manifestă o religie inedită: cea a medicamentului. Acesta a devenit o componentă de neocolit a existenței noastre, mai ales a statelor occidentale sau de tip occidental, în care medicamentul chimic e ridicat la rang de panaceu universal. Dar în țărișoara noastră devine tot mai greu să-ți cumperi medicamente. Dacă, odată, ele constituiau o chestiune la care apelai doar la nevoie, tema medicamentelor s-a transformat într-un subiect la ordinea zilei, obiect de campanie electorală și de tot felul de negocieri mai mult sau mai puțin oculte.

De ce sunt medicamentele ceva atât de important și, totodată, atât de frustrant? Pur și simplu din cauza costului. Prețurile la medicamente au explodat literalmente, în ultimii ani, generând probleme majore nu numai în rândul pacienților, dar și la nivelul instituțiilor de sănătate, farmaciilor sau al guvernanților. E drept, au apărut compuși farmaceutici complecși, de ultimă generație, mai scumpi decât clasicele produse românești, poate și cu acțiune mai eficientă, deși acest lucru e discutabil. Dar, cu atât mai inaccesibili.

Problema e însă că și producătorii români urmează acest model. Fără investiții mari, cu aceleași substanțe active, dar poate cu un ambalaj mai modern, aceleași medicamente vin cu niște prețuri prohibitive. Banalele picături de nas au ajuns la peste doi-trei euro flaconul de 10 ml. Și sunt un produs românesc. Am dat doar un exemplu, fără a mai vorbi acum de medicamentele cu adevărat scumpe. Aceste prețuri – generate de un sistem bazat exclusiv pe o idee de afaceri, și nicidecum una socialã – creează probleme majore. Spitalele își consumă din greu fondurile pe medicamente, casele de asigurări suportă sume uriașe pentru compensarea acestora, despre pacienți ce să mai vorbim? Singurii avantajați – firmele producătoare. Poate și farmaciile, deși au și acestea dificultăți în ceea ce privește rulajul unor medicamente scumpe.

Cât e, însă, preț real și cât vine de la diverși intermediari în această afacere? N-ar fi, probabil, greu de calculat. Dar acești doi factori, combinați, dau adevărata măsură a prețului la medicamente. Retragerile strategice ale unor tipuri de medicamente și compuși chimici de pe piață, pentru reintroducerea lor, după disperarea pacienților, cu ambalaje modificate și prețuri triplate, agresiva publicitate, toate fac parte dintr-o viziune de afaceri care rulează în domeniu cifre de afaceri de miliarde de euro. În plus, parcă avem tot mai multă nevoie de medicamente. Drept e că nici nu ducem o viață sănătoasă, dar asta vine, de asemenea, din zona standardului economic scăzut. E greu să respecți recomandările medicilor, ale nutriționiștilor, când câștigi ca în România. De aceea avem nevoie de tot mai multe medicamente. Care se dovedesc tot mai „nocive“ la buzunar.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •