În urmă cu 166 de ani a fost inaugurată prima cale ferată a României

Linia Oravita Bazias 1

Ziua de 20 august este o zi istorică pentru Banat și pentru România, fiind ziua în care s-a dat în circulație prima linie ferată de pe teritoriul actual al României, teritoriu aflat la acea vreme în Imperiul Austro-Ungar. Ieri, 20 august, s-au împlinit 166 de ani de atunci.

La 20 august 1854 era inaugurată calea ferată Oravița-Baziaş, cea mai veche de pe teritoriile actuale ale României și Serbiei. Astăzi nu a mai rămas din ea aproape nimic. Cel mai bine este păstrată gara Oravița (încă funcțională), în timp ce gările din Iam și Baziaș sunt adevărate ruine. De la gara Baziaș se mai păstrează turnul de apă folosit pentru alimentarea cu apă a locomotivelor cu abur, cele care tractau trenurile epocii.

Această porțiune face parte din situl „Calea ferată Baziaș-Oravița-Anina”, fiind clasată ca monument istoric (cod LMI CS-II-a-A-10949.01). Urme ale acesteia se mai păstrează şi la Răcășdia (unde sunt ruinele unei halte Regiotrans Răcăjdia, grafia aleasă de CFR și Regiotrans), și tot o ruină este și gara din Iam. Restul căii ferate este pe teritoriul actual al Republicii Serbia, excepție făcând punctul terminus Baziaș, care este tot pe teritoriul României. Calea ferată avea 34,5 km, un viaduct, şapte poduri și 17 podețe.

Din anul 2015, ruta nu mai este operată nici de către Regiotrans.

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa-Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

17 − 10 =