ANPC lansează în dezbatere publică un proiect de lege ce reglementează piaţa digitală

piaţa digitală

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a lansat în dezbatere publică un proiect de lege privind o mai bună reglementare a protecției drepturilor consumatorilor în fața produselor digitale, din ce în ce mai prezente pe piața mondială. Este vorba despre un prim proiect de lege care prevede adaptarea a trei legi românești la noile standarde europene privind protecția consumatorilor pe piața digitală.

În acest sens, Claudiu Dolot, președintele ANPC, a declarat: „În lumea contemporană, piețele digitale devin rapid principalele piețe de consum. Viteza de evoluție a piețelor digitale reprezintă o mare provocare pentru legislația care reglementează protecția consumatorilor. Cadrul legal în domeniu trebuie să garanteze faptul că toţi consumatorii rămân protejați, în condițiile dezvoltării dinamice a tehnologiei, în toate sferele de activitate și, în consecință, s-a considerat absolut necesară modificarea cadrului legislativ actual, astfel încât măsurile adoptate să ofere consumatorilor beneficii concrete”.

Consumatorii trebuie să aibă stipulate în legislaţie drepturi obligatorii clare în ceea ce priveşte conţinutul digital sau serviciile digitale pe care le primesc – trebuie să respecte cerinţele convenite între comerciant şi consumator în contract (descrierea lucrării, cantitatea fişierelor, calitatea acestora etc.) – sau la care obţin acces de oriunde din Uniune, fapt care ar duce la reducerea prejudiciului suferit în prezent de consumatori, dar şi la sporirea încrederii acestora de a achiziţiona conţinut digital sau servicii digitale.

Proiectul de act normativ, care doreşte clarificarea tuturor acestor aspecte, presupune să se aplice oricărui contract în care un comerciant furnizează conţinut digital sau servicii digitale consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să plătească un preţ, ori oferă sau se angajează să furnizeze date cu caracter personal comerciantului, cu excepţia cazului în care datele cu caracter personal furnizate sunt prelucrate numai în scopul furnizării conţinutului digital sau a serviciului digital sau pentru ca comerciantul să respecte cerinţele legale.

Astfel, în mod concret, vor fi aduse modificări substanțiale unui număr de trei acte normative în vigoare: OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti, Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.

Proiectul de lege se află în dezbatere publică până în data de 2 aprilie 2021, pe site-ul instituției, la secțiunea Transparență Decizională https://anpc.ro/. (Foto: businessdays.ro)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

twelve + twenty =